Most na Bystrzycy

Spór o nazwę nowego mostu na Bystrzycy trwa już od listopada 2016 roku. Wtedy to radni PiS po raz pierwszy złożyli projekt uchwały w sprawie nadania mu imienia Witolda Pileckiego. Przeciwnicy, między innymi z PO, podkreślają, że Lublin ma już ulicę Pileckiego, a propozycji nazwy jest więcej.

Droga ekspresowa Lublin-Warszawa na całej trasie gotowa ma być w 2019 r., a zmodernizowana linia kolejowa w 2020 r. Obie inwestycje kosztować będą prawie 6 miliardów zł i umożliwią skrócenie podróży z Lublina do stolicy do 90 min. Jeśli jednak dodać zbudowane już w latach 2011 - 2014 r. 67 km drogi ekspresowej S17 od Kurowa do miejscowości Piaski wraz z obwodnicą Lublina, co kosztowało 3,3 mld zł (2,2 mld zł dofinansowania z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko), to łączne wydatki przekroczą 9 mld zł.

Lubelszczyzna nie dość, że nie obfituje w ważne zakłady produkcyjne to często te już istniejące szukają szczęścia w bardziej zurbanizowanych częściach kraju – w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Gdańsku. Zwłaszcza jeśli chodzi o ich siedziby, co ma bezpośrednie przełożenie na dochody lokalnych samorządów. Ostatnio na wokandzie zebrania akcjonariuszy stanęła sprawa przenosin siedziby Perły – Browarów Lubelskich z Lublina do Warszawy.

Komisja Europejska zatwierdziła przekazanie 66 milionów euro na budowę zachodniej obwodnicy Lublina, będącej jednocześnie prawie 10-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S19. Jest to oficjalne potwierdzenie umowy zawartej w październiku 2015 roku o dofinansowaniu budowy z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Już nic nie powinno opóźnić prac nad tak ważną inwestycją.

Trasa rozpoczyna się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i kończy na połączeniu z istniejącą DK19 w Konopnicy. Powstają też dwa węzły: Lublin Szerokie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830 oraz Lublin Węglin na skrzyżowaniu z przebudowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 747. Obwodnica ma dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu.

W 8. numerze gazety pisaliśmy o kontrowersjach wokół planów budowy elektrociepłowni przy ul. Mełgiewskiej w Lublinie, która miałaby jako paliwo wykorzystywać śmieci. Projekt spółki Megatem EC wywołał ostry sprzeciw mieszkańców okolicznych osiedli – zebrano około 9 tys. podpisów oprotestowujących planowaną inwestycję.

.

Internetowa Gazeta Regionalna

 

Adres redakcji:
21-010 Łęczna, ul. Targowa 23  
(zapraszamy na 1 piętro)
www.e-pojezierze.pl
e-mail: redakcja@e-pojezierze.pl

.

Redaktor Naczelny

tel. 602 406 545
.
Biuro Reklamy
tel. 602 811 876