Budowę nowych linii kolejowych do Łęcznej i Janowa Lubelskiego oraz przebudowę trzech już istniejących linii przewiduje umowa podpisana przez marszałka regionu Jarosława Stawiarskiego oraz Ireneusza Merchela – prezesa zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Województwo lubelskie ma dostać największe wsparcie z rządowego programu Kolej Plus. Łączny koszt wszystkich projektów wynosi blisko 4,25 mld zł brutto, z których 85 proc. pokryje Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+.
Mieszkańców powiatu łęczyńskiego najbardziej zainteresuje oczywiście budowa nowej linii kolejowej z Lublina do Łęcznej, z przedłużeniem do LW Bogdanka. Inwestycja jest wyceniana na 736 mln zł, a żelazna droga ma prowadzić od linii dojazdowej do lotniska aż do Bogdanki. Podróż z Łęcznej do Lublina ma trwać 40 minut. Linia ma być jednotorowa i zelektryfikowana. Pociągi będą się zatrzymywać na następujących stacjach i przystankach: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka.
Utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/LW Bogdanka ma kosztować 110,3 mln zł. Realizacja wszystkich powyższych inwestycji kolejowych ma mieć miejsce w latach 2023-2028. W ramach Programu Kolej+ na Lubelszczyźnie zostanie wybudowanych lub zmodernizowanych i zelektryfikowanych 316 km linii kolejowych.
R. Nowosadzki