Prace przygotowawcze nad budową nowego mostu na rzece Wieprz w Łęcznej trwają już od kilku tygodni. Usunięto drzewa i przygotowano zjazdy dla ciężkiego sprzętu.
Remont rusza z opóźnieniem. Rozpoczęcie prac planowane było już na pierwszy kwartał 2022 roku, a zakończenie na przełomie 2023 i 2024 roku. Niestety nic z tego nie wyszło. Najpierw po postępowaniu przetargowym z 2021 roku firmy wycofywały swoje oferty, bo na skutek napaści Rosji na Ukrainę zerwany został łańcuch dostaw i materiały budowlane drastycznie podrożały.
W powtórzonym przetargu na remont przeprawy wpłynęło 10 ofert; najkorzystniejszą - na kwotę ok. 49,1 mln zł - złożyła firma Primost Południe. - Jednak i tym razem nie obyło się bez kłopotów. Rozstrzygnięcie przetargu wydłużyło się, bo od wyboru oferty odwołała się firma Intop Warszawa. Po tym, jak odwołanie zostało oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą, podpisaliśmy umowę z wybranym wykonawcą - wyjaśniła GDDKiA.
Okresowo na moście organizowany jest ruch wahadłowy. Istniejąca przeprawa będzie nadal dostępna dla pojazdów, aż do czasu zakończenia budowy nowego mostu, który powstanie obok istniejącego.
W pierwszym etapie prowadzone będą prace geodezyjne i inwentaryzacyjne, a także związane z organizacją zaplecza budowy. Następnie rozpoczną się roboty ziemne.
Nowy most zostanie zlokalizowany po lewej stronie obecnego, patrząc w kierunku od Lublina w stronę Łęcznej. Warto zaznaczyć, że nowa konstrukcja będzie znacznie szersza od poprzedniej, posiadając jezdnię o szerokości 7 m. Dodatkowo, po obu stronach powstaną wydzielone ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 m, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżujących. Projekt przewiduje również wybudowanie ekranów akustycznych, które pomogą w zminimalizowaniu hałasu dla okolicznych mieszkańców.
Całkowita długość odcinka objętego inwestycją wynosi 455 metrów, a długość samego mostu to około 100 m. Nowa konstrukcja zostanie również zaprojektowana tak, aby mogła wytrzymać obciążenia sięgające aż 50 ton, co przyczyni się do jego długotrwałej funkcjonalności.
Stary most ma zostać rozebrany po oddaniu do użytku nowego obiektu. Zakończenie prac planowane jest w 2025 roku.
Grzegorz Kuczyński