Droga ekspresowa Lublin-Warszawa na całej trasie gotowa ma być w 2019 r., a zmodernizowana linia kolejowa w 2020 r. Obie inwestycje kosztować będą prawie 6 miliardów zł i umożliwią skrócenie podróży z Lublina do stolicy do 90 min. Jeśli jednak dodać zbudowane już w latach 2011 - 2014 r. 67 km drogi ekspresowej S17 od Kurowa do miejscowości Piaski wraz z obwodnicą Lublina, co kosztowało 3,3 mld zł (2,2 mld zł dofinansowania z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko), to łączne wydatki przekroczą 9 mld zł.
Budowę niespełna 100 km brakującej drogi ekspresowej od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska podzielono na siedem odcinków i wszystkie mają już swoich wykonawców, którzy obiecują, że trasa z Lublina do węzła Lubelska będzie oddana do użytku do końca 2019 r. Całość prac pochłonie blisko 2,4 mld zł.
Dobre czasy nastały też wreszcie dla kolei. Jak podało 22 kwietnia biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP PLK S.A. kredytu w wysokości 250 mln euro na modernizację 171 km linii kolejowej Warszawa – Lublin na międzynarodowym korytarzu TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz dodatkowo na rewitalizację 51 km linii objazdowej Łuków – Lublin, z której skorzystają przewoźnicy towarowi i pasażerscy.
Inwestycja co prawda będzie współfinansowana przez Unię Europejską, ale jej koszt to blisko 3,5 mld zł i część pieniędzy musi wyłożyć polska kolej. Stąd kredyt. EBI jest instytucją UE, której właścicielem są kraje członkowskie. Bank udziela długoterminowych kredytów na realizację projektów, które przyczyniają się do implementacji celów Unii Europejskiej. Są one korzystniej oprocentowane niż kredyty w bankach komercyjnych, dlatego PLK korzystają ze wsparcia banku kiedy tylko mogą. EBI wspiera inwestycje kolejowe w Polsce od 25 lat.
- Nasza współpraca z EBI pokazuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, jako wiarygodnego partnera biznesowego. Kredyt EBI wspiera największy w historii program inwestycyjny na kolei. Aby poprawić stan infrastruktury i wzmocnić pozycję kolei w systemie transportowym kraju, PLK korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł finansowania inwestycji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zdaniem wiceprezesa EBI László Baranyay, odpowiedzialnego za działalność tego banku na terenie krajów Europy Środkowej, pożyczka EBI poprawi jakość połączeń kolejowych wzdłuż strategicznego korytarza (TENT), przy zachowaniu pozytywnego wpływu na środowisko, poprawę bezpieczeństwa, przepustowości i szybkości. - Modernizacja połączeń kolejowych będzie również miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy Polski – cytuje wiceprezesa komunikat.
Po modernizacji pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu najszybszym pociągiem z Lublina do Warszawy skróci się do 90 minut, czyli 45 minut mniej niż obecnie. Na ok. 30-km odcinku między Pilawą a Otwockiem wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń. Zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna, wymienione rozjazdy i zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem. Powstanie dodatkowy przystanek Lublin–Zachód, dwa nowe wiadukty kolejowe, 11 przejść dla pieszych pod torami. Wszystkie przystanki i stacje wyposażone zostaną w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Będą też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem.
Dla mieszkańców Lubelszczyzny to bardzo dobra wiadomość. Nie chodzi tylko o komfort i szybkość jazdy. Można powiedzieć, że w 2020 roku znikną główne bariery transportowe, które hamowały rozwój regionu. Posiadając lotnisko, drogę ekspresową i szybszą kolej można mieć nadzieję, że zaczniemy dołączać do najlepszych. Już dzisiaj, inwestycje rozpoczęte kilka lat temu przynoszą pierwsze efekty. Obyśmy tylko tej szansy nie zmarnowali.