- Kieruję spółką, która w swojej branży chce się ścigać z najlepszymi. Ścigać i wygrywać – mówił Mirosław Taras, prezes zarządu LW Bogdanka S.A. w 2010 roku podczas prezentacji zespołu Bogdanka Racing, którego sponsoringu podjął się Lubelski Węgiel - Takie same cele i ambicje mają również zawodnicy Bogdanka Racing. Wspieramy to przedsięwzięcie, sponsorujemy Team, bo mamy wspólnotę celów i wartości. Promując markę Bogdanka poprzez sponsoring sportowy Bogdanka Racing, chcemy podkreślić charakter naszej firmy - dynamicznej, dążącej do sukcesu przy wykorzystaniu inteligentnych i innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz technologicznych. Takiej firmy, która w wyścigu z najlepszymi chce stanąć na pudle.
Takie właśnie główne cele przyświecają spółce przy podejmowaniu sponsoringu różnych dyscyplin sportowych. A Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. jak przystało na wiodący zakład regionu sponsoruje wiele ważnych przedsięwzięć w naszym województwie. Jedną z dziedzin jest właśnie sport.
Historycznie pierwszą dyscypliną wspieraną przez kopalnię była piłka nożna. Co więcej, w 1979 roku to właśnie z inicjatywy pracowników Kombinatu Budownictwa Górniczego Wschód w ogóle powstał GKS Górnik Łęczna. Grupa byłych piłkarzy z różnych stron kraju, rzucona na Lubelszczyznę, postanowiła zorganizować drużynę piłki nożnej i zgłosić ją do rozgrywek ligowych. Trochę trwało zanim główna drużyna Górnika Łęczna zaczęła osiągać spore sukcesy. Ale wtedy na piękny, nowo wybudowany stadion, przyjeżdżali kibice piłki nożnej z całego województwa. Bo to właśnie jedynie w małej Łęcznej można było obejrzeć w akcji najlepszych zawodników w naszej ekstraklasie. Łęczyńska drużyna była drugim klubem Lubelszczyzny w najwyższej klasie rozgrywkowej w historii polskiej piłki nożnej. Pierwszym był Motor Lublin, który w latach 1980-1992 przez dziewięć sezonów występował w pierwszej lidze. Czas piłkarskiej prosperity w Łęcznej jednak minął i dzisiaj drużyna pod nową nazwą, wspierana finansowo przez kopalnię, gra na bezpośrednim zapleczu ekstraklasy i w tym roku jednak wyżej na pewno nie awansuje.
Osiem lat trwa też flirt kopalni ze sportami motorowymi. Wyraźnemu wzmocnieniu, co zapewne ma pewien związek z wcześniejszymi kłopotami drużyny piłkarskiej, uległ on od 2008 roku, kiedy to Górnik Łęczna S.A. utworzył Sekcję Motorową ”Bogdanka” i uzyskał licencję dla klubów w sporcie motocyklowym. W skład sekcji wchodzą Country-Cross, Enduro oraz Szkółka MX.
Country-cross to dyscyplina w Polsce nowa, dopiero od 2007 roku wpisana do oficjalnego kalendarza Mistrzostw Polski, łącząca w sobie elementy motocrossu oraz rajdów enduro. W odróżnieniu od enduro jest to jazda na czas ograniczony, zawodnik ma półtorej lub dwie godziny na pokonanie trasy. Enduro natomiast polega najkrócej mówiąc na pokonaniu trasy o nawierzchniach terenowych jak i asfaltowych o długości od 200 do 300 km. Zawodnicy zaliczają poszczególne próby czasowe: Cross, Enduro, Estrem.
Nowa sekcja osiąga naprawdę znaczące sukcesy. Sekcja Motorowa GKS Bogdanka już trzeci raz z rzędu zdominowała klasyfikację klubową Mistrzostw Polski w Cross Country. W ubiegłym sezonie sukcesy indywidualne osiągnęli czterej zawodnicy klubu, którzy zdobyli medale mistrzostw Polski w Cross Country: Kamil Walczak – srebrny medal MP w klasie Senior 2, Karol Kędzierski – złoty medal MP w klasie Senior 1, Filip Więckowski – złoty medal MP w klasie Junior, Jakub Piątek – brązowy medal MP w klasie Junior.
I w tym roku jest podobnie. W zawodach, które odbyły się w maju na hałdzie w Bogdance w klasyfikacji zaliczanej do Pucharu Europy Cross Country wśród Seniorów najlepszy był Łukasz Kędzierski a trzeci był Karol Kędzierski – obaj GKS Bogdanka. W klasie Veteran nasi: Dariusz Piątek, Piotr Więckowski, zajęli drugie i trzecie miejsce. W Quad Sławomir Sobiesiak był trzeci, w Junior Jakub Piątek wywalczył drugą pozycję. W klasyfikacji do Mistrzostw Polski Cross Country było równie dobrze, a co bardzo ważne na przyszłość, nasi młodzi zawodnicy w klasie Junior 85: Maciej Sagan, Dominik Małecki, Szymon Wronka zdeklasowali rywali zajmując trzy pierwsze miejsca.
Zaangażowanie Lubelskiego Węgla Bogdanka w sponsorowanie sportów motorowych wzrosło, kiedy objął on patronatem zespół występujący wcześniej jako Sport Bike Promotions. Do Bogdanka Racing Team, aktualnie występującego już pod nazwą Bogdanka Racing, dołączył utalentowany zawodnik Marcin Walkowiak, który już jako siedemnastolatek zdobył tytuł Mistrza Polski w klasie Superstock 1000, stając się najmłodszym zwycięzcą tej kategorii w jej dotychczasowej historii. W 2009 roku nastąpił dalszy rozwój zespołu. Pozyskano czołowych zawodników, w tym Daniela Bukowskiego, który w barwach zespołu został pierwszym w historii polskim zwycięzcą Międzynarodowych Mistrzostw Alpe Adria. Oprócz tego sukcesu, zespół wywalczył tytuł drugiego Wicemistrza Alpe Adria oraz aż trzy tytuły wicemistrzowskie w Polsce.
W 2010 zespół stał się pierwszym polskim teamem, który wystawił zawodnika w pełnym sezonie serii wyścigowej World Superbike Championship (WSBK). Marcin Walkowiak jako pierwszy Polak w historii wywalczył punkty w prestiżowej klasie Superstock 1000. Daniel Bukowski zdobył punkty w klasie Supersport podczas startu z dziką kartą na torze w Brnie. W kraju zespół wywalczył po dwa tytuły mistrzowskie i wicemistrzowskie.
Dzięki współpracy nawiązanej z brytyjska ekipą PTR w 2011 zespól rozszerzył swoje zaangażowanie w cyklu Mistrzostw Świata WSBK, wystawiając aż trzech zawodników. Oprócz Marcina Walkowiaka do składu dołączyli wielokrotny mistrz Polski Paweł Szkopek i dwukrotny mistrz Europy, Brytyjczyk James Ellison. Z tak mocnym składem nasza ekipa stała się liczącym się graczem w całej stawce i wywalczyła szóste miejsce w klasyfikacji zespołowej. Po drodze dwukrotnie wywalczyła miejsce na podium mistrzostw świata. W kraju juniorski skład Bogdanki wywalczył dwa tytuły mistrzowskie.
Tegoroczny sezon też już jest udany. 13 maja – wtedy gdy crossowcy Bogdanki święcili triumfy na własnym torze – Brytyjczyk Sam Lowes, reprezentujący barwy lubelskiej ekipy motocyklowej Bogdanka PTR Honda odniósł na Wyspach swoje pierwsze zwycięstwo w MŚ, triumfując w piątej rundzie serii na torze Donington Park. To było także pierwsze zwycięstwo Bogdanki w Mistrzostwach Świata.
Co więcej Adrian Pasek, na co dzień reprezentujący barwy Bogdanka Junior Team Poland w motocyklowym Pucharze Europy Juniorów, zakończył start w wyścigu drugiej rundy WMMP i Alpe Adria w czeskim Brnie na pierwszej pozycji w klasyfikacji juniorskiej. Ubiegłoroczny drugi wicemistrz Polski kategorii Junior Superstock 600, w tym sezonie rywalizuje w międzynarodowej serii European Junior Cup, w której prowadzi w klasyfikacji generalnej po dwóch z ośmiu rund.
Kolejnym zespołem motorowym, który został objęty sponsoringiem Lubelskiego Węgla był dawny Motor Lublin, klub żużlowy o wielkich tradycjach. Dzisiaj występujący pod nazwą Lubelski Węgiel KMŻ Lublin toczy boje na zapleczu ekstraklasy i nie wiedzie mu się najlepiej. Zdaniem Mirosława Tarasa, prezesa LW Bogdanka mamy na Lubelszczyźnie ogromne tradycje żużlowe, chcielibyśmy je podtrzymać, ale potrzebny jest drugi sponsor. - To hańba dla województwa lubelskiego, dla menedżerów lubelskich przedsiębiorstw, że drużyna nie ma odpowiednich pieniędzy. A przecież pierwsi zagraniczni zawodnicy w naszej lidze jeździli właśnie w Motorze Lublin. Ta drużyna ma prawo i może jeździć w ekstraklasie. Miasto jest zdeterminowane zbudować stadion piłkarski ale i żużlowy. Władze miasta muszą w tym dziele wspomóc jednak miejscowi przedsiębiorcy – stwierdził na konferencji poświęconej głównie zawodom crossowym w Bogdance.
Sponsorami sportów motocyklowych na świecie sąwielkie korporacje, takie jak na przykład IBM, Philip Morris, Virgin, XEROX, PETRONAS czy Intel. Robią to ponieważ sporty motorowe, w tym wyścigi motocyklowe są dyscypliną prestiżową, chętnie prezentowana przez media - zarówno magazyny branżowe jak i telewizje i prasę codzienną. W przypadku Bogdanki jest to jednak coś więcej.
Jak stwierdził podczas konferencji M. Taras – Stawiamy na młodzież. Chcemy aby nastolatkowie zaczynali jeździć jak najwcześniej, aby czuli adrenalinę, ale w trakcie bezpiecznej jazdy po torach, pod okiem instruktorów, zamiast szaleć po ulicach, pić po bramach wódkę czy zażywać narkotyki. Jeśli w ten sposób ocalimy jedno życie, to warto to robić.
I to jest chyba najlepsze uzasadnienie sponsoringu w wykonaniu LW Bogdanka S.A.
Ryszard Nowosadzki
foto: Bogdanka Racing, Lubelski Węgiel KMŻ, R. Nowosadzki