Od 29 maja pasażerowie korzystający z lubelskiego lotniska, mają do dyspozycji nową halę odlotów. Dzięki rozbudowie terminalu czeka na nich większa poczekalnia, bogatsza część komercyjna oraz szybsza odprawa na lotnisku. Inwestycja pozwala też aby Port Lotniczy Lublin mógł bezkolizyjnie obsłużyć kilka samolotów w tym samym czasie.
Rozbudowana została wschodnia część terminalu, gdzie znajduje się hala odlotów, która w ramach inwestycji została powiększona. Prace objęły powierzchnię ponad 2 tys. m2. W dobudowanej części terminalu, na lot oczekiwać będą pasażerowie strefy Schengen. Jej powierzchnia ma 1400 m2, wcześniej podróżni mieli do dyspozycji 600 m2.
Podróżni strefy Non Schengen, będą korzystać z dotychczasowej hali odlotów, zlokalizowanej w „starej części” terminalu. Dzięki rozbudowie i przeniesieniu ruchu strefy Schengen do dobudowanej części, jej powierzchnia zwiększyła się czterokrotnie - z 167 m2 do 780 m2.
- Rozbudowa była podyktowana koniecznością zwiększenia przepustowości terminalu, a co za tym idzie podniesieniem komfortu podróżnych, oczekujących na samolot. Odpowiednio rozwinięta infrastruktura, to także niezbędny element do tego, abyśmy mogli się rozwijać i podejmować rozmowy z przewoźnikami, dotyczące uruchomienia nowych połączeń. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli jednocześnie obsłużyć pięć, a nie jak do tej pory dwa samoloty. Przepustowość terminalu zwiększy się do około 2 milionów pasażerów rocznie, co da nam dużo większe możliwości - powiedział Krzysztof Wójtowicz, prezes zarządu Portu Lotniczego Lublin.
W nowej hali zlokalizowane są m.in.: poczekalnia z wyjściami - dedykowana pasażerom strefy Schengen, nowa strefa kontroli bezpieczeństwa, pomieszczenia Służby Ochrony Lotniska, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, toalety i pomieszczenia techniczne. Pasażerowie strefy Schengen będą mogli także skorzystać z nowego saloniku „business lounge”, z wyjściem na patio.
Rozbudowa pozwoliła znacznie rozwinąć przestrzeń handlową w terminalu. Wzrosła ona ponad czterokrotnie - z około 200 m2 do ponad 850 m2.. W nowej części terminalu pojawiły się dwa duże sklepy wolnocłowe oraz dwa punkty gastronomiczne. Warto zauważyć, że sklepy zostały zaprojektowane w oparciu o model „walk through shop”. Oznacza to, że mają one otwartą formułę i zlokalizowane są na bezpośredniej drodze, jaką pokonują pasażerowie pomiędzy kontrolą bezpieczeństwa, a poczekalnią. Ten model organizacji odpraw jest dobrze znany polskim pasażerom korzystającym z lotnisk w Wielkiej Brytanii np. z lotniska Londyn Luton. Podobne rozwiązanie w Polsce na lotniskach regionalnych zastosowano we Wrocławiu i Gdańsku.
W ramach sklepu Aelia Duty Free będzie funkcjonowało także stoisko Lublin Touch, oferujące lokalne produkty – m.in. piwo z lubelskiego browaru, miody pitne z Lublina.
Rozbudowa terminala pasażerskiego trwała od marca 2018 roku i kosztowała 10,5 mln złotych. Szkoda, że lubelskie lotnisko ciągle jeszcze cierpi na spadek liczby pasażerów. W maju 2019 roku przez Port Lotniczy Lublin przewinęło się 33416 pasażerów, natomiast w analogicznym miesiącu roku ubiegłego było ich 44357. Nie wynika to z mniejszego zainteresowania pasażerów lotami z naszego lotniska, ale mniejszą liczbą operacji lotniczych – w maju 2018 roku było ich 523 podczas gdy teraz 361.
Łęczna 7 czerwca 2019
Aktualności z Łęcznej i regionu; informacje ważne i ciekawe z Łęcznej i okolic; biznes, sport i kultura w Łęcznej, Lubartowie, Lublinie, Świdniku i Włodawie.