Artur Soboń podlicza koszt kupna helikopterów

Potrzebny nowy przetarg?

Przetarg na dostawę 50 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii powinien zostać zamknięty bez wyboru oferty – taki jest główny postulat wniosku jaki do sądu złożyła spółka PZL-Świdnik. Ten producent helikopterów, podobnie jak również część ekspertów z branży lotniczej, ma szereg zastrzeżeń wobec sposobu, w jaki MON prowadziło cały przetarg. Wielu ekspertów uważa też, że polskie wojsko powinno zakupić różne typy helikopterów – wyspecjalizowane do konkretnych misji, a nie jeden wielozadaniowy.

 

PRAWO I FINANSE

Niestety, zostaliśmy zmuszeni do złożenia wniosku do sądu o to, żeby sąd zdecydował o zamknięciu tego postępowania bez wyboru zwycięzcy na skutek wielu bardzo poważnych naruszeń prawa i reguł postępowania – twierdzi w wypowiedziach dla prasy Krzysztof Krystowski, prezes PZL-Świdnik.

Jego można posądzać o stronniczość, bo jest stroną sporu. Jednak bardzo podobną opinię ma Związek Przedsiębiorców i Pracodawców*. Z raportu opracowanego przez tą organizację jednoznacznie wynika, że przetarg na dostawę sprzętu wojskowego był prowadzony w sposób niewłaściwy. ZPP zarzuca ministerstwu niejasne kryteria oceny składanych ofert oraz podejrzewa możliwość złamania ustawy offsetowej.

PiS złożyło nawet do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez przedstawicieli MON. Resort obrony odpowiedział: zarzuty są absurdalne, to objaw złej woli i element kampanii wyborczej.

Na bardzo ciekawy aspekt helikopterowego przetargu zwrócił uwagę Artur Soboń, przewodniczący klubu radnych PiS Sejmiku Województwa Lubelskiego, jednocześnie sekretarz Urzędu Miasta Świdnik. Dla naszej gazety powiedział:

- W połowie kwietniu tego roku cena za 70 śmigłowców miała się zamknąć kwotą 11,5 mld złotych. W dniu ogłoszenia wyboru oferty Airbus Helicopters okazało się, że cena kontraktu wynosi 13 mld złotych za 50 śmigłowców. Zakłady PZL-Świdnik i PZL-Mielec publiczne zadeklarowały, że w tej cenie dostarczyłyby armii 70 śmigłowców. Tym samym realna cena za 70 śmigłowców Caracal to ponad 18 mld złotych, czyli o 5 mld złotych więcej niż za AW-149 czy Black Hawka.

Co ciekawe, Minister Obrony Narodowej negocjował dokładną cenę kontraktu od 21 kwietnia do 30 września br. Z tą właśnie datą MON przekazał wniosek do Ministra Gospodarki o rozpoczęcie negocjacji offsetowych. I co się polskiemu rządowi udało? Udało się wynegocjować jeszcze wyższą cenę dla Francuzów, bo zapłacimy dokładnie 13.347.856.087 złotych. Zatem każdego dnia negocjacji dopłacaliśmy do kontraktu kolejne 2 mln złotych dziennie, czyli kupujemy ten śmigłowiec najdrożej na świecie. Naprawdę w interesie nasz wszystkich jest, aby ten przetarg po wyborach unieważnić i podejść do tego zamówienia zgodnie z polskim interesem narodowym.

W niedzielę 18 października wyruszy z Łęcznej, zamykający sezon, jesienny rajd rowerowy. Jego tegoroczne hasło to „Polesie nas niesie”

Rowerzyści zbiorą się na Rynku I w Łęcznej z którego ruszą w kierunku Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego w Starym Załuczu. Tam poznają walory Poleskiego Parku Krajobrazowego. W trakcie odpoczynku organizatorzy zadbają o ciepły posiłek regeneracyjny. Ogrzać będzie można się również przy płonącym ognisku.

Na lotnisku w Świdniku

Port Lotniczy Lublin powitał w czwartek 23 lipca półmilionowego pasażera. Okazała się nim pani Elżbieta Słonina, która liniami Wizz Air przyleciała do Lublina z lotniska Londyn Luton. Pasażerka od Portu Lotniczego Lublin otrzymała komplet trzech walizek, a linie lotnicze Wizz Air uhonorowały ją voucherem na przelot tam i z powrotem o wartości 500 zł.

- Cieszy nas rosnąca liczba podróżnych, korzystających z lubelskiego lotniska. Znaczną część tego ruchu obsługują linie Wizz Air, z którymi ściśle współpracujemy i analizujemy możliwości rozwoju kolejnych połączeń. Nowe trasy otwierane przez tego przewoźnika i uruchomienie bazy operacyjnej pokazuje, że nasze lotnisko ma duży potencjał mówi Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin.

Wokół śmigłowcowego kontraktu MON

Miniony miesiąc znów obfitował w różne wydarzenia związane z wyborem nowego śmigłowca dla polskiej armii.

Przede wszystkim PZL-Świdnik złożyły pozew do Sądu Okręgowego w Warszawie, w którym domagają się zamknięcia przetargu na śmigłowce dla wojska, bez wyboru konkretnej oferty. Po drugie prezydent Łodzi i marszałek województwa łódzkiego wystosowali do burmistrza Świdnika i prezydenta Mielca list, w którym zapraszają ich na rozmowy w sprawie kontraktu na nowe helikoptery dla polskiej armii. Ponadto AgustaWestland podpisała kontrakt z Rosjanami na dostawę śmigłowców AW189, których kadłuby produkowane są m.in. w PZL-Świdnik. Na koniec związkowcy z PZL-Świdnik wsparci regionalnymi samorządowcami rozmawiali w Ministerstwie Gospodarki o umowie offsetowej związanej z zakupem śmigłowców.

Podczas sesji Sejmiku Województwa Lubelskiego w dniu 27 marca 2015 r. Radni Województwa jednomyślnie przyjęli stanowisko, w którym wyrazili przekonanie, że wybór śmigłowca wielozadaniowego dla polskiej armii, to ogromna szansa dla PZL-Świdnik, regionu lubelskiego i Polski Wschodniej. Stało się inaczej. Do testów wskazany został Airbus Helicopters ze swoim śmigłowcem H225M Caracal. W związku z poważnymi wątpliwościami, które mamy jako radni, oczekujemy ze strony Ministra Obrony Narodowej odniesienia się do następujących kwestii:

1. Opinia publiczna została poinformowana, że oferta PZL Świdnik została odrzucona ze względów formalnych. Powodem był fakt, jaki informował MON, że oferta PZL-Świdnik proponowała dostarczenie pierwszych śmigłowców w roku 2019. Po wykazaniu, że tak nie było MON stwierdził, że zaproponowano śmigłowiec cywilny, co także okazało się niezgodne z prawdą, gdyż AW149 jest konstrukcją wyłącznie wojskową. Zadajemy zatem pytanie o możliwości wywiązania się z oczekiwanych terminów przez Airbus Helicopters, który nie posiada w Polsce żadnego zakładu ? Tym bardziej, że już kilka dni po ogłoszeniu wyników postępowania, w dniu 27 kwietnia, prezes Guillaume Faury ogłosił, że pierwsza partia śmigłowców dla Polski zostanie wyprodukowana w zakładach w Marignane. Airbus Helicopters przyznał więc, że nie jest w stanie wypełnić terminów wymaganych przez MON, przy jednoczesnej konieczności produkcji lub montażu śmigłowca w Polsce. Czy to jest równe traktowanie ofert pod względem formalnym ? Czy terminy dostaw z uwzględnieniem polonizacji produktu to obowiązek wszystkich oferentów czy tylko PZL-Świdnik, a Airbus Helicopters może dostarczyć gotowe śmigłowce z importu?

Unieważnić przetarg”, „Wielki przekręt śmigłowcowy z prezydentem w tle”, „Polska uzbrojona w śmigło bezrobocia” - m.in. z takimi hasłami na transparentach wyszli na ulice Świdnika związkowcy i pracownicy z PZL-Świdnik. Zorganizowany w środę 6 maja „Marsz Milczenia” był wyrazem sprzeciwu wobec decyzji komisji, która zadecydowała o odrzuceniu oferty grupy AgustaWestland w przetargu na śmigłowce dla polskiej armii.

Obietnice dotyczące wyprowadzenia Lubelszczyzny z komunikacyjnego wykluczenia wyglądają bardzo obiecująco. Lotnisko ma dostać nowe elementy do systemu nawigacyjnego umożliwiające lądowanie w złych warunkach, a liczba nowych i starych połączeń powinna zdecydowanie wzrosnąć. Zgodnie z planem mamy też mieć możliwość szybkiej podróży samochodem do Warszawy po nowej drodze szybkiego ruchu, a na dodatek kolejarze też obiecują tylko półtoragodzinną podróż luksusowym pociągiem do stolicy. Entuzjazm trochę opada kiedy poznajemy szczegóły.

Po decyzji o wstępnym wyborze francuskiego śmigłowca EC-725 Caracal na przyszłościowy helikopter naszej armii w Świdniku zapanowało powszechne oburzenie. O ile z czysto wojskowego punktu widzenia taki wybór nie jest szczególnie kontrowersyjny (co potwierdza m.in. gen. Skrzypczak, którego o specjalną sympatię dla rządu PO trudno posądzać) to wszelkie racje gospodarcze zdecydowanie przemawiały za wyborem „świdnickiego” AW149.

Internauci zdecydowali, że terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin jest najciekawszym i najlepszym obiektem architektury w Polsce zrealizowanym

w latach 2000-2012. W plebiscycie na Ulubieńca Polski przyznali mu pierwsze miejsce.

 - Jesteśmy zadowoleni, że Port Lotniczy Lublin już cieszy się popularnością i zdobywa uznanie ludzi. Mamy nadzieje, że po oficjalnym otwarciu lotniska, terminal stanie się ulubieńcem pasażerów. Wszystkim, którzy oddali swoje głosy na nasze lotnisko, serdecznie dziękuję - mówi prezes spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorz Muszyński.

Przyjdź i zobacz jak wygląda świdnickie lotnisko!

 

1 grudnia odbędzie się Dzień Otwarty Portu Lotniczego Lublin. Będzie to wyjątkowa szansa, żeby zobaczyć jak z bliska wygląda największa inwestycja na Lubelszczyźnie. Dla zwiedzających czeka wiele atrakcji m.in. wystawa specjalistycznego sprzętu lotniskowego, strefa dla dzieci oraz liczne występy artystyczne. Wśród uczestników rozlosowane będą również atrakcyjne nagrody, w tym darmowe bilety lotnicze.

W piątek 17 sierpnia gmina Ludwin organizuje dla mieszkańców spływ kajakowy po rzece Wieprz. Zbiórka uczestników o godz. 13.15 przy hali sportowej w Ludwinie, skąd wodniaków przewiezie autokar do Kijan, gdzie rozpocznie się spływ. Trasa wyniesie 17-18 km, a jej pokonanie potrwa około 3,5 godz.

Za uczestnictwo w spływie należy wnieść opłatę 10 zł od osoby. Zapisy chętnych odbywają się w dniach 13–16 sierpnia 2012 roku na zasadzie rezerwacji telefonicznej pod nr (81) 757 09 03, potwierdzonej obowiązkowym złożeniem wypełnionej karty zgłoszeniowej. Kartę można pobrać ze strony internetowej starostwa lub otrzymać w Urzędzie Gminy w Ludwinie (agronomówka, pokój nr13). Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc (50 uczestników), jedna osoba może dokonać rezerwacji maksymalnie 1 kajaku. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Szukasz informacji? Sprawdź u nas.

logo e pojezierze 2023 ciemne ok

  

Adres redakcji:
21-010 Łęczna, Zofiówka 135 A

www.e-pojezierze.pl

e-mail: redakcja@e-pojezierze.pl

.

Redakcja

tel. 602 811 876
.
Biuro Reklamy
tel. 500 295 677
tel. 602 811 876